Än så länge den här veckan så har Sluggo och jag varit mycket ute på och vid Viarps flygfält och mätt in mark- och väghöjder. Detta inför en eventuell asfaltering av vägen och ett bygge som kanske kommer att uppföras.
Tyckte ni det var lite otydligt? Ja, men just nu är det otydligt på grund av att det ligger ett bygglov på vänt, eftersom någon har överklagat det!
Det hela handlar om att Koenigsegg (biltillverkaren) är intresserade av att förlägga sin tillverkning till Landskrona kommun, tyckte att ytorna ute vid Viarps flygfält passade bra, har ansökt om bygglov och en granne har nu överklagat. Så bara utifall att bygglovet blir godkänt (vilket jag personligen hoppas att det blir) då vill Landskronas stadsbyggnadsförvaltning vara beredda. För det kommer nog att bli ett stort jobb där ute och det är till på köpet kommunens mark.
Inmätning runt ett flygfält är ingen stor teknisk utmaning. Runt ett flygfält är det av förklarliga skäl platt och öppet. Inga träd, inga höga ledningsstolpar, ingenting. Trots det så har jag fått träna på RUFRIS-etableringar idag. Det hade varit snabbast och enklast att bara använda GNSS (och det handlar inte om att få millimeterprecision på höjderna), men det var roligt att med en liten kommandoändring skifta mellan GNSS-mätning och stationsmätning!
En snabb vy av Sluggo vid östra änden av Viarps flygfält:
Organisationsschema
Såhär ser organisationen vid Landskrona Stad ut:
Och här hur Stadsbyggnadsförvaltningen är organiserad:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar